Charakteristika školy
Základní škola Jana Amose Komenského Karlovy Vary je zřízena jako příspěvková organizace s právní subjektivitou. Byla založena v roce 1970 v části Drahovice a dodnes zůstala větší městskou školou obklopenou přírodou. Je umístěna mimo hlavní dopravní uzly, přesto je dobře dostupná městskou hromadnou dopravou. V blízkosti školy lze navštívit lesy.
Úplnost a velikost školy
Základní škola Jana Amose Komenského Karlovy Vary, příspěvková organizace, vykonává činnost základní školy a umožňuje povinnou školní docházku žákům v 1. až 9. postupném ročníku na dvou stupních. Poskytuje základní vzdělání maximálnímu počtu 650 žáků v 1. až 9. postupném ročníku.
Výuka na 1. stupni probíhá ve třech (výjimečně ve dvou) paralelních třídách v ročníku. Od školního roku 2018/19 otevírá škola pravidelně také jednu až dvě přípravné třídy.
Výuka na 2. stupni probíhá ve třech (výjimečně ve dvou) paralelních třídách v každém ročníku.
Součástí organizace je školní jídelna s kapacitou 650 strávníků. Školní jídelna vaří podle nejnovějších trendů zdravé výživy a nabízí výběr ze dvou jídel.
Školní družina zahrnuje 7 nebo 8 oddělení (podle potřeb školního roku) a má kapacitu 210 dětí.
Areál školy tvoří čtyři stavby - tři propojené budovy 1. a 2. stupně a čtvrtá samostatná budova, kde se nachází školní jídelna a školní družina. Součástí areálu školy je školní zahrada s ekoprvky využívanými ve výuce a školní hřiště - sportovní areál Amos s umělým povrchem. Škola je nositelem titulu Ekoškola.
Charakteristika pedagogického sboru
Pedagogický sbor tvoří učitelé, vychovatelé, asistenti pedagoga a adaptační koordinátoři. Počet pedagogických pracovníků odpovídá potřebám školního roku – průměrně pracuje ve škole 70 učitelů/lek, vychovatelek a asitentů/tek. Pedagogický sbor je posílen rodilými mluvčími v anglickém jazyce a v ukrajinském jazyce. Pedagogický sbor na 1. stupni tvoří převážně ženy, některé předměty, např. anglický jazyk, vyučují také muži – učitelé z 2. stupně. Na 2. stupni je výuka cca z 40 % zastoupena muži.
Práci ve školní družině i práci asistentů pedagoga zastupují převážně ženy. Ve škole je zřízeno školní poradenské pracoviště, kde působí výchovný poradce, speciální pedagog, školní metodici prevence. Škola je řízena ředitelem, kterého zastupují dva zástupci ředitele. Vedení spolupracuje s koordinátory a poradci.
Charakteristika žáků
Škola je od školního roku 2021/22 téměr naplněna na své maximum. Kromě žáků ze spádových ulic dojíždějí také žáci z jiných čtvrtí a okolí Karlových Varů - Horní Slavkov, Loučky, Otovice ,Teplička, Andělská Hora, Cheb, Merklín, Pila, Velichov, Bečov n. Teplou, Chodov, Nejdek,Vintířov, Bochov, Jenišov, Nová Role, Radošov, Vojkovice, Boží Dar, Kolová, Nové Sedlo, Stružná, Žihle, Dalovice, Kyselka, Olšová Vrata, Šemnice, Děpoltovice, Loket, Ostrov, Šindelová.
Školní poradenské pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli podporuje v rámci primární prevence každého žáka školy formou třídnických hodin nebo preventivních programů. Intenzivnější podporu zajištuje pro žáky s individuálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané. Od školního roku 2022/23 byla škola zapojena do programu PBIS (pozitivní podpora chování žáků). Školu navštěvuje přibližně 25% žáků cizinců - tento počet zahrnuje také děti postižené válkou na Ukrajině. Podporujeme kreativitu a seberealizaci žáků, pomáháme žákům se zapojovat do vhodných soutěží a olympiád.
Absolventi školy (profil absolventů ZŠ J. A. Komenského Karlovy Vary) jsou žáci, kteří zvládají základní učivo dané školním vzdělávacím programem, získávají základy všeobecných znalostí, ze kterých dovedou čerpat v běžných situacích, ovládají základy dvou cizích jazyků a dovedou je využívat při komunikaci, mají osvojeny základy čtenářské, matematické, sociální a finanční gramotnosti, ovládají základy práce s informačními a komunikačními technologiemi a dovedou je bezpečně a účinně používat. Jsou pravidelně úspěšní již v prvních kolech přijímacích řízení na střední školy.
Podmínky školy (prostorové, materiální, technické)
Výuka je realizována v kmenových a v odborných učebnách (2 počítačové učebny, 2 jazykové učebny, 1 učebna a laboratoř chemie a fyziky, 1 dílna, 1 učebna hudební výchovy, 1 učebna výtvarné výchovy, 1 školní kuchyňka, 1 badatelna a relaxační místnost). K výuce jsou využívány také 2 přírodní učebny umístěné v areálu školy. Škola je dobře vybavena audiovizuální technikou (všechny kmenové učebny a odborné učebny mají interaktivní panel, interaktivní tabuli nebo projektor s ozvučovací aparaturou). Škola má k dispozici 3D brýle, 3D tiskárny, sady notebooků v učebně chemie a jazyků, chrombookyn tablety a sady robotů určených k výuce. Ve 2 sborovnách je pro učitele k dispozici veškeré vybavení pro tisk a kopírování. Škola disponuje dvěma knihovnami pro žáky (pro I. a II. stupeň), učitelskou knihovnou.
Součástí školy jsou 2 tělocvičny a rozlehlý multifunkční sportovní areál Amos se dvěma hřišti a prostorem pro atletiku.
6 samostatných oddělení školní družiny využívá pro svoji činnost účelně oddělené prostory školní družiny, další 1 - 2 oddělení jsou umístěna v kmenových třídách školy.
Školní jídelna je plně vybavena pro školní stravování, ale i projekcí, a je využívána kromě svého hlavního účelu také pro přednášky, soutěže nebo jako školící místo.
Dlouhodobé projekty
Škola je součástí týmu Ekoškol a je oprávněna nést titul Ekoškola.
Od září 2022 využívá škola také Národní plán obnovy (NPO), jehož realizace je plánována do roku 2025. Z něj čerpá podporu na další pozice pedagogických a sociálních pracovníků, kteří podporují dobré klima a kulturu školy.
Od června 2023 se škola zapojila do projektu OP JAK – Šablony I. s dobou realizace do roku 2025. Tímto projektem jsme navázali na předchozí realizaci Šablon I. – III.
Škola spolupracuje s projektem MAP Karlovarsko a Sokolovsko. Zástupci školy se účastní řídícího výboru projektu, a některých pracovních skupin (např. čtenářská gramotnost, rovné příležitosti). Od MAP Karlovarsko a Sokolovsko využívá projektem financované aktivity ve formě dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků nebo aktivit pro žáky (pokud jsou aktuálně nabízeny).
Škola se zapojuje do rozvojových programů vyhlašovaných MŠMT. Prostřednictvím Krajského úřadu Karlovarského kraje pokračuje v projektu Ovoce a mléko do škol nebo v projektu Fond evropské pomoci nejchudším rodinám – Operační program potravinové a materiální pomoci – projekt „Obědy do škol“ v Karlovarském kraji.
Škola byla zapojena do Projektu Metoda rozšířené reality ve výuce na základních školách“ (reg. č. projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_067/0012214), v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, ERASMUS +.
Mezinárodní spolupráce
Škola spolupracuje se dvěma zahraničními školami:
COLEGIO PÚBLICO MAGERIT Madrid, Španělsko, na podporu angličtiny a španělštiny;
PESTALOZII-GYMNASIUM Herne, Německo, na podporu němčiny.
Spolupráce zahrnuje výjezdy žáků, kolegiální návštěvy učitelů a výměnu zkušeností.
Spolupráce s rodiči a dalšími institucemi
Od roku 2018 se jedním ze strategických cílů školy stala lepší spolupráce s rodiči založená na jasné komunikaci, průkazném jednání a podpoře společných cílů ve vzdělávání. V roce 2022 proběhl úplný restart spolku Sdružení rodičů a přátel školy a byla zahájena maximální participace rodičů na životě školy. Důkazem této spolupráce je od roku 2022 výrazná podpora rodičů při materiálním vybavení školy a pomoc při organizaci společných akcí včetně projektových dní – Vánoční dílny, Den dětí a Zahradní slavnost.
Škola významně spolupracuje i s dalšími organizacemi – např. s okolními mateřskými školami, knihovnami, Městskou policií Karlovy Vary, organizací Člověk v tísni.
Vlastní hodnocení školy
Škola pravidelně vyhodnocuje oblasti: podmínky, průběh a výsledky vzdělávání vycházející z modelu Kvalitní školy. Cílem je sledovat, vyhodnocovat a upravovat: koncepci a rámec školy, pedagogické vedení školy, kvalitu pedagogického sboru, výuku, vzdělávací výsledky a podporu žáků při vzdělávání. K tomuto účelu využíváme jednotlivá kritéria v jednotlivých cílech, která kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy (viz https://kriteria.csicr.cz/Index/Mod/60). Součástí autoevaluace jsou hospitační návštěvy.
V Karlových Varech dne 14. 9. 2024



